Intrebări

1. Care este data  la care este prevazuta deschiderea pietelor de energie pentru consumatorii individuali?
Actele normative comunitare privitoare la pietele interne de energie emise in 2003 au stabilit ca de la 1 iulie 2007, piatele de energie sa fie  deschise pentru toti consumatorii. Pana la aceasta data, 13 state membre aveau deja pietele de electriciate si/sau gaze naturale deschise spre concurenta, iar alte 14 state, printre care si Romania, le vor deschide incepând cu 1 iulie.  

2. Ce implica „deschiderea” pietei de energie?
O piata de energie „deschisa” inlatura barierele legale sau administrative din calea acelor companii care vor sa intre pe piata cu scopul de a presta populatiei serviciul de furnizare a energiei electrice si a gazelor naturale. Aceasta inseamna ca, dupa 1 iulie 2007, mai multe firme furnizoare concurente vor avea posibilitatea sa intre pe piata si sa faca oferte consumatorilor. Dreptul de a-si alege cea mai avantajoasa oferta le revine consumatorilor.  Totusi, avand in vedere ca ponderea consumatorilor individuali nu exercita o influenta semnificativa pe piata de energie, directivele in domeniul energiei electrice si a gazelor naturale stipuleaza ca autoritatile in domeniu sa protejeze drepturile acestor consumatori, in special dreptul de a primi energie electrica la preturi convenabile, transparente si usor comparabile si sa creeze cadrul necesar astfel incat consumatorii sa capete incredere in piata si sa poata alege oferta cea mai avantajoasa.  O piata deschisa va proteja, de asemenea, si interesele investitorilor, lucru vital pentru buna functionare a pietei interne europene si pentru stimularea concurentei, a inovarii si a dezvoltarii economice.
Tot de la 1 iulie 2007, companiile locale de furnizare si distributie a energiei electrice si a gazului natural vor trebui sa-si organizeze activitatile de furnizare si de distributie in entitati separate  (asa numita “separare legala”).  Aceasta masura va duce la cresterea gradului de independenta a acestor noi companii fata de compania mama cu scopul asigurarii accesului nedscriminatoriu al furnizorilor la reteaua de distributie.

3. De ce sunt necesare masuri de protectie atunci cand se deschid, spre concurenta, pietele de energie?
Serviciile din sectorul energiei (electricitate si gaze naturale) sunt identificate ca fiind “servicii de interes public” la care toti cetatenii Europei trebuie sa aiba acces. Fiecare cetatean european are dreptul sa beneficieze, contra cost, de servicii energetice permanente, sigure si de calitate. Fiecare stat membru ia masuri ca sa se asigure ca toti consumatorii, si mai ales cei vulnerabili,  beneficiaza de aceste servicii  la preturi convenabile, comparabile si transparente.  

4. De ce avantaje beneficiaza consumatorii vulnerabili in urma deschiderii pietelor de energie?
Legile europene prevad ca toate statele membre sa-si identifice proprii lor consumatorii vulnerabili. Fiecare stat membru isi va stabili criteriile de identificare a acestora. Tinand cont de caracteristicile specifice ale acestor consumatori, cum ar fi mobilitate redusa, venituri minime, resedinta in mediul rural, categoria cetatenilor vulnerabili este categoria care are cel mai mult de suferit intr-o piata concurentiala libera riscand sa devina victima practicilor necinstite si a agresivitatii comerciale. Cetatenii vulnerabili pot fi protejati prin aplicarea unor scheme sociale, cum sunt ajutoarele sociale si tarifele reduse care sa le asigure accesul permanent la serviciile de profil si la caldura necesara confortului si sanatatii.

5. Ce beneficii am in urma deschiderii pietelor de energie?
Este in intersul fiecarui consumator european sa caute ofertele cele potrivite si mai avantajoase. Aveti dreptul sa va schimbati furnizorul de energie electrica si de gaz fara nci o taxa. Prin exercitarea dreptului de alegere a furnizorului veti contribui nu numai la stimularea concurentei in domeniu ci si la extinderea utilizarii de noi forme de energie astfel incat sa puteti beneficia, la maximum, de avantajele deschiderii pietei de energie.

6. Cum pot sa fiu sigur ca drepturile mele sunt protejate?
Uniunea Europeana  a  emis reguli si reglementari privind deschiderea pietelor de energie care, in concordanta cu legislatia nationala, sunt menite sa asigure cetatenilor toate informatiile necesare inainte de semnarea unui contract de furnizare, inclusiv informatii privind dreptul de renuntare la contract in cazul in care noile conditii aparute dupa semnarea contractului nu sunt acceptabile. In acest fel, cetatenii sunt protejati impotriva practicilor necinstite sia  agresivatii comerciale. 
Pentru consolidarea drepturilor consumatorului Comisia Europeana a emis proiectul „Carta Europeana a Consumatorilor de Energie”, document care are drept scop implementarea drepturilor consumatorilor si imbunatatirea, pe cat posibil, a acestora.  Aceasta carta a fost transmisa, spre consultare, tuturor tarilor membre, cu scopul de a fi adoptata si avizata de autoritatile de reglementare, industria energetica, organizatiile consumatorilor si alte parti interesate ale tarilor respective.

7. Care sunt informatiile pe care trebuie sa le cunosc la schimbarea furnizorului?
Furnizarea energiei electrice pentru consumatorii casnici si mici industriali/comerciali se face obligatoriu pe baza contractelor cadru. Aceste contracte sunt emise de reglementator pentru fiecare categorie de consumatori in parte si contin clauze minime obligatorii referitoare la:

  • durata contractului
  • conditii de prelungire si conditii de reziliere
  • tariful aplicat
  • termenul de citire a contorului
  • perioada de facturare si conditiile de plata
  • modalitati multiple de achitare a facturilor (la domiciliul consumatorului – in cazul unor consumatori casnici –de catre cititori-incasatori, la casieria furnizorului, prin banca sau la oficiile postale)
  • ​compensatii pentru abaterea tensiunii fata de valoarea nominala,
  • ​obligatia furnizorului de a informa consumatorul despre intreruperile programate.

8. Cine  apara interesele consumatorilor?
​Ca cetatean si consumator european sunteti indreptatit sa vi se apere interesele iar autoritatile de reglementare, prin reglementarile emise, si autoritatile pentru protectia consumatorilor sunt organismele care au competente si responsabilitati in apararea intereselor dumneavoastra.

https://www.anre.ro/ro/info-consumatori/faq/energie-electrica1386850595